Kom til foredrag om antiinflammatorisk kost

By:

Føler du dig ofte træt og uoplagt i hverdagen? Oplever du hyppigt problemer med fordøjelsen, og lider du af vedvarende eller tilbagevendende smerter i led og muskler? Så er der meget der tyder på at din krop døjer med systemisk inflammation. Og så kan du med fordel overveje at skifte til anti-inflammatorisk kost.

Hvad er anti-inflammatorisk kost?

Anti-inflammatorisk kost er i bund og grund sunde fødevarer som ikke er forarbejdet, eller som har gennemgået et minimum af processering. Samtidig vil anti-inflammatorisk kost være kendetegnet ved et lavt indhold af sukker og raffinerede korn produkter samt meget lidt stivelse.

Disse stoffer er nemlig, sammen med eksempelvis gluten og gær, med til at skabe de inflammatoriske tilstande i kroppen. Når din krop er inflammeret øges risikoen for visse livsstils sygdomme. Du risikerer blandt andet at udvikle diabetes to på grund af de store udsving i dit blodsukker. Du kan også få forhøjet kolesterol eller blodtryk hvis din krop konstant kæmper med inflammation affødt af uhensigtsmæssig kost. Og samtidig kan du blive overvægtig.

Skift til anti-inflammatorisk kost og lev sundere

Hvis du ønsker at spise anti-inflammatorisk bør du have fokus på at få masser af grøntsager i alle farver. Blandt de særligt anti-inflammatoriske fødevarer i denne gruppe finder du diverse former for kål – grønkål, hvidkål, broccoli – samt spinat, peberfrugter og tomater.

Du bør skære ned på kartoflerne da disse indeholder stivelse. Du bør fjerne pasta og hvide rid helt fra din kost, men kan med fordel spise brune ris da disse er rige på fibre. Der ud over bør du fjerne alt hvad der hedder rødt kød og helst også svinekød fra din daglige diæt. Du bør i stedet spise fede fisk som for eksempel laks, makrel og ørred – jo federe des bedre, da disse er rige på Omega 3 fedtsyrer.

Du kan få mere at vide om anti-inflammatorisk kost på et anti-inflammatorisk kost foredrag – find et i nærheden af dig på frededamgaard.dk